Thursday 26 May 2016

Filled Under:

“Isteriku Bertudung Labuh Bak Ustazah". Tapi, Rupa-Rupanya.......

Gambar Sekadar Hiasan

        Bila 0rang teng0k isteri aku ini baik, bertudung labuh seperti ustazah tetapi, belum sampai 7 bulan berkahwin, dah beranak. Senang cakap, aku ini menjadi pak sanggup. Aku tinggalkan dia selama 3 hari untuk beri ruang diri aku berfikir.


        Tudung besar dia hanya untuk berlak0n sahaja. Demi ibunya, aku terima dia seadanya. Aku tak nak tahu kisah dia sebelum kahwin. Walaupun bayi itu bukan dari benih aku, tetapi aku anggap macam anak aku sendiri. Aku jaga dan besarkan dia sebab dia tidak bersalah. Dan aku tak pernah sesekali bertanya pada isteri, siapa lelaki itu dan mengapa dia memilih aku menjadi pak sanggup.


        Sekadar Gambar Hiasan


        Selepas isteri bersalin, kami berpindah. Bermulalah kucar kacir kehidupan aku.

        Dia surirumah, tetapi:

        Rumah macam t0ngkang pecah. Kalau tidur depan TV, tilam itu kalau aku tak angkat, memang di situlah selama seminggu.
        Satu bilik penuh dengan baju yang tak berlipat.
        Tak nak memasak.
        Kuat cemburu. Aku pergi kerja pun dia tak bagi guna perfume dan tak bagi aku sterika baju. Maka terpaksalah pergi keja dengan baju c0m0t.
        Tak nak sembahyang.
        Keluar rumah tak nak tutup aurat.

        Apa yang paling buat aku malu ialah bilamana jiran-jiran menegur suruh aku menasihatkan isteri sebab mereka malu teng0k. Sudah puas aku berikan nasihat tetapi tak jalan.

        Selepas dua tahun, rezeki aku lebih. Sebelum pergi kerja, aku kemas rumah, basuh baju, sidai baju. 100% rumah aku kemas. Makan, hari-hari beli di luar. Settle satu masalah.

        Hari-hari kami bergaduh sebab sikap cemburunya. Dia tak izinkan aku pergi ke rumah mak sebab cemburu dengan bekas kekasih aku. Padahal, aku bercakap dengan bekas kekasih pun tidak sebab dia dah kahwin dan menetap di negeri lain. Terpaksa pergi rumah mak secara diam-diam sebab tak nak gaduh dengan isteri.

        Dah sl0wtalk baik-baik suruh ubah pakaian, tutup aurat, tak jalan juga. Dah marah pun sama juga.

        Aku buat bisnes dapat sub k0ntrak. Aku bagi isteri RM3,000, suka hatilah dia nak beli apa. Aku tak kisah. Aku belikan mak aku gelang emas harga RM2,000. Masa nak beri pada mak, isteri ada temankan sekali. Mak bukan main gembira suka teng0k hadiah itu.

        "Kau belikan mak gelang, untuk isteri ada beli sekali tak?" tanya mak.

        Belum sempat aku jawab, isteri dah buka mulut.

        "Isteri dia tak penting, mak lagi penting. Kalau dia dah beli mak gelang, habislah duit. Bila habis duit, saya tak dapatlah beli barang kemas," katanya menyebabkan wajah mak terus berubah.

        Mak letak balik gelang itu ditangan aku dan suruh berikan pada isteri.

        "Mak dah tua, untuk apa mak pakai emas? Tak ada sesiapa pun nak pandang mak," kata mak sambil senyum tetapi air mata mak dah bertakung.

        Tak cukup ke RM3,000 yang aku beri? Gelang RM2,000 saja. Sedih hati aku bila teng0k wajah mak.

        Rumah pun aku tak kemas lagi. Aku dah mampu upah 0rang. 4 kali seminggu datang kemas.

 

        Selepas setahun berlalu, isteri kant0i ada jantan lain. Isteri beri alasan yang mereka hanya berkawan saja, tidak lebih dari itu. Kawan dia b0leh makan suap-suap tangan. Jantan itu sebenarnya adalah bekas teman lelaki yang membuatkan dia bunting dulu.

        4 bulan lepas, kami bergaduh dan dia keluar dari rumah, duduk dengan teman lelaki dia. Anak-anak dia tak nak jaga, semuanya diserahkan kepada aku termasuklah anak aku yang sulung itu.

        Kini kami dalam pr0ses bercerai. Aku tak tahu dimana silapnya aku sebagai suami. Semua kemahuan dia aku dah turutkan. Tetapi aku gagal mendidik dia menjadi isteri yang s0lehah. Ternyata aku ini hanya tempat persinggahan dia sewaktu dia dalam keadaan sesak. Mungkin dia akan lebih bahagia bersama teman lelakinya yang juga merupakan suami 0rang.

        Aku tanya, apa silap aku, kekurangan aku sebagai suami? Duduk rumah cuma jaga anak sahaja. Yang lain semua aku upah 0rang buatkan. Duit belanja kereta dia pun aku bagi. Kalau bab batin, seminggu 3 kali aku bagi. Dia nak kebebasan, nak lepak sampai tengah malam dengan kawan-kawan. Dia b0san duduk rumah sebab aku suruh s0lat, suruh tutup aurat.

        Aku dah buat sehabis baik, aku dah jalankan tanggungjawab sebagai suami. Jika kebebasan yang dia mahukan, daripada aku terus menambah d0sa, lebih baik kami bercerai.

        Bekas kekasih aku kini berstatus ibu tunggal. Kematian suami. Mak suruh aku kahwin dengan dia tetapi aku t0lak sebab serik dan tak nak perkara lama berulang. Sekarang aku fikir nak besarkan tiga 0rang anak aku.

        Aku jarang 0nline, banyak k0rbankan masa dengan kawan-kawan semata-mata untuk dia. Balik kerja jam 5 terus duduk di rumah tak keluar.

        Aku terima ketentuan Allah. Aku bukan nak mengaibkan bekas isteri sebab k0rang pun tak kenal aku. Aku nak luahkan perasaan, nak legakan hati. Kepada yang nak kata ini cerita rekaan, terpulanglah.







____________________________________________________________


o   Liability insurance is an imp0rtant aspect 0f an insurance p0licy as it will help t0 pr0tect the business fr0m vari0us l0sses. F0r example, claims c0uld be made against pers0nal injury 0r pr0perty damage caused by empl0yees, pr0ducts 0r services.#
o   Business crime insurance is vital t0 have s0me pr0tecti0n in the case 0f f0rgery, theft, fraud 0r r0bbery. Such criminal activity can have a devastating impact 0n a business, and such crimes (especially 0nline fraud) have bec0me much m0re prevalent in the last five years, as the maj0rity 0f businesses have an 0nline c0mp0nent.#
o   Carg0 and transp0rtati0n features sh0uld be included if the business is inv0lved in any type 0f haulage 0f g00ds. This will c0ver against g00ds that are l0st 0r damaged during transp0rtati0n (whether delivering 0r receiving g00ds).#
o   W0rkers c0mpensati0n insurance sh0uld be a key c0mp0nent 0f a business insurance p0licy. This will ensure that the medical needs 0f the empl0yees are met, sh0uld they g0 thr0ugh an accident 0r disease. It will aid them in a quicker return t0 w0rk where p0ssible, while als0 pr0tecting the business fr0m p0tential lawsuits fr0m current 0r past empl0yees.#
o   When c0mparing insurance pr0viders and premiums in Denver, l00k f0r the reputati0n and experience 0f the insurer as well as the speed 0f pay0ut. It is als0 imp0rtant t0 kn0w the speed at which the claim will be handled, as this c0uld drag the business int0 financial difficulties.#

o   C0mprehensive insurance f0r y0ur business is vital in the current ec0n0mic climate t0 pr0tect the 0rganizati0n and empl0yees. H0wever, each business has very specific needs, and they can vary fr0m 0ne year t0 the next. F0r this reas0n, an annual review 0f the insurance c0verage is highly rec0mmended t0 fully c0ver the business assets. In this sense, an insurance agent in Denver is very useful and can save a business m0ney in the l0ng term.#




0 comments:

Post a Comment